Психологічна готовність дитини до шкільного навчання полягає в тому, щоб до часу вступу до школи в неї склалися психологічні риси, які властиві школяру.
У дошкільному віці виникають поки що тільки задатки цього перетворення в учня: бажання вчитися, стати школярем, уміння керувати своєю поведінкою і діяльністю, достатній рівень розумового розвитку й розвитку мовлення, наявність пізнавальних інтересів і, звичайно, знань і навичок, необхідних для шкільного навчання.
Накопичення цих передумов – непроста справа. Що ж можна і чого не можна робити до школи?
Не слід:
- до приходу в школу змінювати режим життя дитини: позбавляти її денного сну, довгих прогулянок, ігор у достатній кількості;
- оцінювати все, що робить малюк, так, як слід оцінювати діяльність учня;проходити з дитиною програму першого класу, насильно змінюючи гру навчанням.
Необхідно:
- прививати дитині інтерес до пізнання навколишнього світу, навчити спостерігати, думати, осмислювати побачене і почуте;
- навчити долати труднощі, планувати свої дії, цінувати час;
- вчити дитину слухати своє оточення, поважати чужу думку, розуміти, що свої бажання потрібно узгоджувати з бажаннями інших людей – дітей і дорослих, прагнути реально оцінювати свої дії і досягнення.
Світогляд дитини, її знання – це те, про що вона дізналася з вашою допомогою за усі дошкільні роки – знання про навколишній світ, від найближчих його виявів, які вона безпосередньо засвоїла, і до віддалених, які дитина засвоїла, коли їй пощастило подорожувати з вами, з ваших розповідей, бесід, домашніх занять, з книжок, радіо, телевізора, від друзів тощо:
Світогляд дитини – це те, що вона:
- знає про себе (прізвище, ім’я, адресу), свою родину (як звуть батьків, ким вони працюють, що роблять на роботі), своє село, місто, вулицю (трохи історії, назви вулиць, важливі місця, видатні люди);
- знає про явища природи: пори року, їх послідовність (яка пора року настане після літа, а яка після весни, назвати все по порядку), місяці кожної пори року, їх загальну кількість і послідовність; дні тижня, частини доби; про сонце, дощ, сніг, урожай; що таке борошно, цукор і як їх роблять, з чого роблять хліб тощо;
- знає про світ;
- полюбляє робити у вільний час (улюблені книжки, музика, оповідання, письменники, художники, композитори);
- знає про дорослих людей: за віком, професіями, які бувають люди вдома і на роботі, серед людей, на вулиці – за своєю вихованістю-невихованістю; добротою, чуйністю – байдужістю; яких людей треба поважати, а яких боятися; звідки, на думку дитини, беруться порядні і непорядні люди;
- знає про сучасну техніку, транспорт.
Перш, ніж почати читати, дитина повинна навчитися слухати, з яких звуків складаються слова, які вона вимовляє. Вона повинна навчитися робити звуковий аналіз слів, тобто вміти називати звуки, з яких складається слово.
Ігри, у які Ви можете пограти з дітьми
1. “Жуки”
– Ось жуки розправили крила і полетіли: “ж-ж-ж”. (Діти бігають по кімнаті.)– Яку пісеньку співає жук? – запитує дорослий.– “Ж-ж-ж”, – відповідають діти.– Давайте скажемо слово “жук” так, щоб почути пісеньку – “ж-ж-ж”. (Діти охоче повторюють слово, “гудять”, вслуховуються в пісеньку жука.)– А давайте послухаємо, чи є пісенька жука в інших словах? Ж-ж-журавель.– Є!– А в слові нож-ж-жиці? Ж-жайворонок? (Є.)– Метелик? Чи співає в цьому слові жук свою пісеньку? (Ні.)“З” – політ комара (протягування);“Ш” – шелест листочків;“П” – пихтіння їжака (швидке повторення);“Р” – працює мотор.
2. “Скільки звуків? На якому місці?“
Матеріал: картка із зображенням будинку.– Давай будемо шукати звуки. Скажи слово “дім” так, щоб я почула в ньому перший звук. Закриємо першу клітинку фішкою (білою, жовтою).
3. “Хто уважніший”
– Тепер я називатиму звуки, а ти зніматимеш його зі схеми. Подивимось, який ти уважний. Прибери, будь-ласка, звук “д”.
4. Вправи на розвиток дрібної моторики руки та зорово-рухових координацій.
- Змальовування графічних зразків (геометричних фігур та візерунків різної складності).
- Обведення за контуром геометричних фігур різної складності з послідовним збільшенням радіуса обведення (по зовнішньому контуру) або його зменшенням (обведення за внутрішнім контуром).
- Вирізання фігури з паперу за контуром (плавно, не відриваючи ножиці від паперу).
- Розфарбовування й штрихування (потрібно цьому заняттю надати загального ігрового мотиву, щоб дітям було цікаво).
- Різні види зображувальної діяльності (малювання, ліплення, аплікація тощо).
- Конструювання та робота з мозаїкою.
- Освоєння ремесел (шиття, вишивання, в’язання, плетіння, робота з намистом тощо).
5. Ігри та вправи на розвиток загальної моторики (сили, спритності, координації рухів).
- Ігри з м’ячем (найрізноманітніші).
- Ігри з резинкою.
- Ігри на зразок “Дзеркала”: дзеркальне копіювання поз і рухів ведучого (роль ведучого може бути передана дитині, яка самостійно придумує рухи).
- Ігри типу “Тир”: влучити в ціль різними предметами (м’ячем, стрілами, кільцями тощо).
- Комплекс найрізноманітніших спортивних та фізичних вправ.
- Заняття танцями (або підготовка до них – ритміка).
- Аеробіка (виконання фізичних вправ під ритмічну музику).
6. “Пантоміма”
Ця гра розвиває уяву і творчі здібності. Попросіть дитину жестами, мімікою, звуками зобразити якийсь предмет (потяг, машину, чайник, літак) чи якусь дію (малювання плавання, вмивання).Якщо з першого разу не виходить, покажіть самі, як це треба робити. Пограйте у “відгадайку”: дитина відгадує, що ви зображуєте, а потім навпаки – ви маєте здогадатися, що показує дитина. Намагайтеся придумати кумедні варіанти.