ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧА РОБОТА
В ЗАКЛАДІ дошкільної освіти ТА ВДОМА
Сьогодні батьків та педагогів перш за все цікавить питання, як саме зміцнити здоров'я дітей. Ми всі добре знаємо, що здоров'я кожної людини повинно бути суто особистою справою. Медицина, безумовно, займається цим питанням, але в той момент, коли людина захворіла. Кажуть, що людина — коваль свого щастя, отже, вона повинна бути і ковалем свого здоров'я. Тому в дитини з дня її народження потрібно формувати навички дбайливого ставлення до свого здоров'я.
Останнім часом спостерігається зниження кількості абсолютно здорових дітей у 5 разів, це становить 10 % від загальної кількості. Більш ніж у 70 % дітей є функціональні відхилення, у 50 % — хронічні захворювання. Кожна третя дитина має зниження гостроти зору. У зв'язку із цим останнім часом найважливішим напрямом педагогічного процесу є оздоровлення дітей.
Турбота про щастя та здоров'я, фізичне і психічне, закладається саме в дитинстві. Здоров'я дитини, формування характеру, виховання в неї корисних навичок та вмінь — найважливіші завдання, що постають перед сучасними педагогами.
Щоб ця робота мала успіх, батьки повинні стати не тільки спостерігачами, але й безпосередніми учасниками.
Заклад дошкільної освіти забезпечує кваліфіковану турботу про зміцнення і збереження фізичного та психічного здоров'я дітей.Ось основні напрями фізкультурно-оздоровчої роботи, що спрямована на оздоровлення дітей,які сприяють підвищенню опірності організму вірусним інфекціям, запобігають виникненню гострих захворювань.
1. Організація рухової активності.
Перше місце в руховому режимі дітей належить фізкультурно-оздоровчим заняттям. До них належать загальновідомі види рухової активності: ранкова гімнастика, рухливі ігри та фізичні вправи під час прогулянок, фізкультхвилинки на заняттях із розумовим навантаженням і фізкультурні паузи між заняттями.
Друге місце в руховому режимі дітей посідають заняття з фізичної культури як основна форма навчання рухових навичок і розвитку оптимальної рухової активності.
Третє місце приділяють самостійній руховій діяльності, що виникає з ініціативи дітей.
2. Загартовування.
· Загартовування водою.
· Умивання прохолодною водою обличчя, рук до ліктя.
· Обливання ніг. Рекомендується взимку після денного сну, 1 в теплі пори року — перед денним сном. Температура води — 1 від +20 °С до +18°С. При обливанні водою контрастних температур початкова температура +36 °С, кінцева +25 °С.
Супутні заходи: потупування ногами, згинання і розгинання пальців.
· Вологе обтирання тіла рукавичкою або рушничком (тканину краще просочити відваром м'яти, ромашки, чебрецю, любистку).
Для дітей від 3 років і більше проводять щодня після ранкової гімнастики або денного сну. Тривалість — 1 хвилина. Температура води — від +34 °С до +23 °С (з поступовим зниженням).
Супутні заходи: різноманітні рухи руками, повороти, нахили тулуба. Обливання тіла. Бажано після ранкової гімнастики або денного сну. Тривалість — 15-35 секунд. Температура +35 °С. Удома гігієнічний душ [двічі на тиждень по 1 хвилині для дітей від 4 до 7 років, температура води взимку: починати з +34 °С, довести до +28°С). Загартовування повітрям.
· Провітрюють кімнати через 1,5-2 години, за холодної пори року впродовж 15-20 хвилин. Теплої пори року діти навчаються, граються за відчинених фрамуг, температура в приміщенні — не вища ніж +19-20 °С.
Супутній захід: вологе прибирання помешкання.
· Прогулянка на свіжому повітрі. Оптимально — тричі на день (але не менше двох — до і після денного сну).
Супутні заходи: ігри, праця у природі, самостійна рухова діяльність, колективне виконання загальнорозвивальних вправ, рухливих ігор.
Денний сон за відчинених вікон, фрамуг.
Температура в спальні — 14-15 °С.
3. Щоденне проведення загального та точкового масажу.
4. Проведення фітотерапії (полоскання ротової порожнини, промивання носа відваром лікарських трав). Вітамінні коктейлі з використанням цілющих трав, оздоровлювальних напоїв і чаїв із шипшини, м'яти і горобини.
Фітотерапія під час денного сну (використання подушечок з однією з трав).
5. Правильний режим дня і раціональне харчування дитини.
6. Виховання інтересу до активної рухової діяльності та формування потреби в систематичних заняттях фізкультурою.
В ЗДО № 238 проводиться повноцінна фізкультурно-оздоровча робота, направлена на відновлення, корекцію, профілактику, укріплення здоров’я дітей та їх фізичного розвитку.
Для цього в закладі освіти передбачено:
медичний кабінет;
спортивний майданчик;
ігрові майданчики;
фізкультурні куточки в кожній групі.
Велика увага з раннього віку приділяється формуванню правильної постави, рухових навичок, координації рухів, просторового орієнтування, розвитку фізичних якостей: швидкості, спритності, витривалості, сили та інш.
У закладі ми використовуємо такі форми роботи:
ранкова гімнастика;
фізкультурні заняття;
спортивні свята;
рухливі та спортивні ігри;
прогулянки;
фізкультурне дозвілля;
організація самостійної рухової діяльності дітей;
туризм;
розваги та багато іншого, що забезпечує повноцінний фізичний розвиток дітей дошкільного вік
Організація фізичного виховання в усіх вікових групах проводиться при постійному медико-педагогічному контролі.
Особлива увага приділяється оздоровленню дітей, попередженню гострих респіраторних захворювань через застосування профілактичних та корекційних методів.